دسته‌بندی نشده

تأثیر وزن کفش در سرعت دویدن و حرکت کردن

تأثیر وزن کفش در سرعت دویدن و حرکت کردن

کفش‌های کتانی دویدن شما را سریعتر می کند. و این موضوع به دلیل آن است که کتانی‌ها اغلب وزن کمتری نسبت به سایر کفش‌ها دارند. اما واقعا تاثیر وزن کفش در سرعت دویدن چیست؟.

در واقع کفش‌های سبک‌تر به شما اجازه می دهند پای خود را به اصطلاح پرواز دهید. اما چندین دلیل پیچیده و رشد یافته برای این پدیده وجود دارد که اگر بخواهید از بدن خود در هنگام دویدن سریعتر با کفش، محافظت کنید؛ لازم است آنها را بدانید.

اهمیت

 

طبق گفته جک دانیلز، مربی مشهور دو میدانی، هر دونده یک درصد انرژی‌های هوازی خود را برای هر ۱۰۰ گرم وزن کفش مصرف می کند. این تفاوت شاید به نظر زیاد نباشد اما به‌ویژه در ورزش حرفه‌ای قابل توجه است.

یک محقق آزمایشگاهی کفش می گوید: محاسبه کردم که کم کردن حدود ۱۰۰ گرم از وزن یک کفش، به معنی ۳ دقیقه کاهش زمان در دوی ماراتن است. برای درک بهتر اهمیت این سه دقیقه توجه کنید که در مقایسه، با استفاده از مواد نیروزای غیرقانونی EPO که افزایش دهنده عملکرد است، نیز فقط همین مقدار ۳ دقیقه کاهش زمان خواهیم داشت.

انواع

 

روند صنعت کفش سازی به سمت و سوی کفش های مینیمالیستی (به اصطلاح “پابرهنه”) در حال گذار است. در واقع این روند نقش وزن و سرعت را در کفش در کانون توجه قرار می دهد. یک کفش طراحی شده برای نزدیک شدن به  حالت پابرهنه، وزنی معادل ۱۵۰ گرم دارد. در حالی که یک کفش استاندارد معمولا بیش از ۳۰۰ گرم وزن دارد.

همچنین به نظر می رسد علاوه بر وزن، کسانی که کفش های تخت (نزدیک به حالت پا برهنه) استفاده می کنند، سریعتر از سایر افراد حرکت می کنند. و نسبت به محرکهای محیطی واکنش بهتری نشان می‌دهند.

ملاحظات

 

البته کاهش وزن کفش به طور خودکار به معنی افزایش سرعت دویدن و حرکت نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگامی که مواد به کار رفته و وزن در یک کفش بیش از مقدار معینی  کاهش یابد، موجب افت سرعت و کیفیت حرکت دونده می شود.

علت این نکته نیز در واقع کم شدن مواد زیره کفش است. که موجب کاهش قدرت جذب فشار در هنگام دویدن می شود و بازگشت انرژی را کاهش می دهد.

بازگشت انرژیِ کمتر به معنای به‌کار بردن انرژی بیشتر برای رسیدن به همان سرعت قبلی است. این مسئله باعث می‌شود کارایی دونده کمتر باشد. این مسئله به‌خصوص در طول مسیرهای طولانی، مشکل بیشتری ایجاد می کند.

راه حل

 

اما راه حل این موضوع، داشتن کفشی است که انرژی بهینه را به دونده بازگرداند. در حالیکه حتی ۳۰ گرم اضافه‌تر از اندازه لازم، وزن نداشته باشد. همچنین یک کفش خوب به شما اجازه می دهد تا بدون نیاز به شکستن آن، سریع عمل کنید.

برای پیدا کردن یک کفش سبک وزن و مناسب، بهتر است با یک فرد حرفه ای در یک فروشگاه کفش مشورت کنید. با کمی جستجو ممکن است موفق به پیدا کردن یک زوج، سبک تر از کفشی که در حال حاضر به پا دارید، شوید.

البته اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و هر روز تمرین می کنید، پوشیدن کفش‌های سبک‌تر خود را با یک روز در هفته آغاز کنید. و کم کم کفش خود را به طور کامل عوض کنید. چرا که این امکان وجود دارد، عضلات و تاندون‌های شما به دلیل عادت نداشتن به کفش سبک آسیب ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *